Monday, October 8, 2012

Perang ke atas Turki oleh Greece (1919-1922)


Perang Greco-Turki 1919-1922, yang dikenali sebagai Barisan Barat (Turki: bati Cephesi) Perang Kemerdekaan Turki di Turki dan Kempen Asia Minor (Yunani: Μικρασιατική Εκστρατεία) atau yang bencananya Asia Minor (Yunani: Μικρασιατική Καταστροφή) di Greece, adalah satu siri peristiwa tentera yang berlaku semasa pembahagian Empayar Uthmaniyyah selepas Perang Dunia I antara Mei 1919 dan Okt 1922. Peperangan telah berlaku antara Greece dan Pergerakan Negara Turki  yang kemudiannya menubuhkan Republik Turki. Kempen Yunani telah dilancarkan kerana Berikat barat, terutamanya British Perdana Menteri David Lloyd George, telah menjanjikan Greece keuntungan wilayah atas perpecahan Empayar Uthmaniyyah. Ia berakhir dengan Greece memberi semua wilayah yang diperolehi semasa perang, kembali ke sempadan pra-peperangan, dan melibatkan dalam bursa penduduk dengan negeri yang baru ditubuhkan Turki di bawah peruntukan dalam Perjanjian Lausanne.
Kegagalan kolektif kempen ketenteraan terhadap revolusioner Turki Yunani, ditambah dengan pengusiran tentera Perancis dari rantau Cilicia, memaksa Berikat untuk meninggalkan Perjanjian Sèvres. Sebaliknya, mereka dirundingkan perjanjian baru di Lausanne. Perjanjian baru ini mengiktiraf kemerdekaan Republik Turki dan kedaulatan ke atas Timur Thrace dan Anatolia.

Adalah dianggarkan bahawa dalam  Perang Dunia I dan Perang Kemerdekaan Turki 2.5 juta orang meninggal dunia di Anatolia manakala beratus-ratus ribu pelarian tiba dari bekas wilayah Uthmaniyyah dan Rusia. Semasa Perang Dunia Pertama, ramai orang Islam (Turki dan Kurdis) telah dibunuh oleh Armenia di timur Anatolia (termasuk Bayburt, Bitlis, Erzincan, Erzurum, Kars dan Mus),  dan oleh orang-orang Yunani di barat Anatolia (termasuk Izmir , Manisa dan Usak).

Pada 14 Mei, 1919, armada kapal perang British, Amerika dan Perancis membawa keseluruhan tentera Yunani  ke pelabuhan Smyrna. Pendaratan diikuti oleh penyembelihan agung penduduk Turki. Geng Yunani berkeliaran di jalan-jalan merampas dan membunuh. Sebagai kehadiran tentera Yunani  di Anatolia, penduduk tempatan adalah tertakluk kepada pembunuhan beramai-ramai, kerosakan dan rogol.
Johannes Kolmodin adalah orientalis Sweden di Smyrna. Beliau menulis dalam surat-suratnya bahawa tentera Yunani telah membakar 250 kampung Turki.

Pada 14 Mei, 1919, misi Yunani di Smyrna membaca kenyataan mengumumkan bahawa tentera Yunani akan tiba pada hari berikutnya di bandar. Laporan berita  diterima dengan emosi yang besar "oleh penduduk bandar Yunani manakala beribu-ribu penduduk Turki berkumpul di bukit yang menyalakan api malam dan memukul gendang sebagai protes.  Pada malam yang sama, beribu-ribu banduan Turki dibebaskan dari penjara dengan subahat komander Uthmaniyyah dan Itali yang menjaga penjara itu. .

Pendudukan Yunani Smyrna bermula pada MEI 15, 1919 di mana orang ramai berkumpul mengibarkan bendera kerajaan Yunani pada dok di mana tentera Yunani telah dijangka tiba. Metropolitan Smyrna, Chrysostomos Smyrna memberkati tentera pertama kerana mereka tiba. seorang kolonel berpengalaman diarah menjaga operasi dan tidak dilantik Pesuruhjaya Tinggi serta individu tentera berpangkat tinggi berada di sana untuk pendaratan disebabkan salah faham dan kerosakan disiplin.  Paling ketara, ini menyebabkan Rejimen 1/38 Evzone  melakukan pendaratan  sebelah utara di mana mereka  mengambil posisi mereka. Akibatnya, mereka terpaksa berarak selatan melewati sebahagian besar orang ramai Yunani yang sedang merayakan kedatangan mereka, Konak kerajaan Uthmaniyyah dan berek tentera Uthmaniyyah. Seseorang telah melepaskan tembakan (Smith menunjukkan bahawa tiada siapa yang tahu yang melepaskan tembakan) dan huru-hara mengakibatkan  tentera Yunani melepaskan tembakan berganda ke Konak dan berek. Tentera Uthmaniyyah menyerah kalah dan rejimen Yunani mula mengarak mereka sehingga pantai ke kapal yang dijadikan sebagai penjara sementara. Seorang warganegara British di tempat kejadian, mendakwa dia menyaksikan kematian menembak 30 banduan perang menyerah diri tidak bersenjata semasa perarakan tersebut oleh kedua-dua Yunani, di khalayak ramai dan tentera Yunani. Pegawai-pegawai British di pelabuhan melaporkan melihat tentera Yunani yang menikam bayonet ke atas banduan Turki berleluasa semasa perarakan dan kemudian melihat  mayat mereka dibuang ke dalam laut. Dalam kacau-bilau sepanjang hari itu, rompakan ke atas rumah  warga Turki  pada mula dan akhir hari, 300-400 warga Turki telah terbunuh, manakala 100 Yunani terbunuh, termasuk 2 tentera. Keganasan terus menggila keesokan harinya dan untuk bulan akan datang ketika tentera Yunani mengambil alih bandar-bandar dan kampung-kampung di rantau ini dan kekejaman yang telah dilakukan oleh kedua-dua kumpulan etnik, terutamanya Pertempuran Aydin pada 27 Jun, 1919.


Aristidis Stergiadis dilantik Pesuruhjaya Tinggi Smyrna pada bulan Februari dan tiba di bandar empat hari selepas pendaratan Mei 15. Stergiadis segera membentuk penubuhan, pentadbiran, bagi mengurangkan keganasan etnik, dan membuat jalan bagi pengilhakan tetap Smyrna. Stergiadis segera meminta dihukum tentera Yunani yang bertanggungjawab bagi keganasan pada Mei 15-16 namun mahkamah tentera menolak atas alasan mempertahankan diri dan mewujudkan sebuah suruhanjaya untuk membuat keputusan ke atas pembayaran bagi mangsa (terdiri daripada wakil-wakil dari Great Britain, Perancis, Itali dan sekutunya yang lain).Untuk mencuba dan mencegah keganasan etnik lanjut dan untuk membentangkan visi yang positif pendudukan sekutu, Steriadis mengambil tegas terhadap sebarang diskriminasi, termasuk penapisan akhbar Yunani  tempatan. Pendirian menentang diskriminasi terhadap penduduk Turki sering menjadikan Stergiadis dibenci  penduduk tempatan Yunani, gereja dan tentera. Dia dilaporkan akan membawa kayu melalui bandar dan beliau akan menyalahkan kaumYunani yang  bertindak keras terhadap rakyat Turki.. Askar yang melawan perintah untuk tidak menekan penduduk Turki sering meletakkan beliau dalam konflik dengan tentera. Pada 14 Julai 1919, pemangku setiausaha asing, Venizelos menghantar telegraf kritikan panjang  mencadangkan bahawa Stergiadis dikeluarkan dan menulis bahawa " neuroticism"  beliau telah mencapai klimaks."
Bangunan konsulat Yunani menjadi pusat kerajaan. Sejak kedaulatan Uthmaniyyah tidak digantikan dengan pendudukan, struktur pentadbiran mereka terus wujud tetapi Steriadis hanya menggantikan kedudukan tinggi kedudukan dengan Yunani (kecuali bagi jawatan Hal Ehwal Islam) manakala petugas Turki kekal dalam kedudukan yang rendah.
Steriadis menyelia beberapa projek yang merancang untuk pentadbiran tetap Yunani Smyrna. Ini termasuk pengasas  Universiti Ionia Smyrna pada tahun 1919 dan mendapatkan ahli matematik Jerman- Yunani Constantin Carathéodory untuk mengetuai Universiti. Beliau mengasaskan makmal mikrobiologi dan institut Pasteur  di bandar dan jabatan kesihatan adalah medan pertama pengantar di universiti baru. Di samping itu, 100,000 Yunani yang telah kehilangan tanah mereka semasa Perang Dunia I,  hasil diskriminasi Uthmaniyyah, telah menetap di bawah Steriadis, dan diberi kredit pemurah, dan akses kepada peralatan ladang.
Walau bagaimanapun, sentimen nasionalis dan syak wasangka terus dirancang untuk mengehadkan kuasa pentadbiran Steriadis '. Penempatan semula Yunani dan layanan keras tentera dan penduduk tempatan Yunani menyebabkan  banyak penduduk Turki  meninggalkan Smyrna dan mewujudkan  masalah pelarian. Diskriminasi oleh  pentadbir tahap rendahYunani dan anggota tentera terus menyumbang kepada permusuhan Turki di zon Smyrna.

Pada tahun 1920, zon Smyrna menjadi asas utama bagi serangan musim panas Yunani dalam Perang Greco-Turki. Pada bulan Julai awal tahun 1920, sekutu meluluskan operasi oleh orang Yunani untuk mengambil alih Timur Thrace dan wilayah sekitar Smyrna sebagai sebahagian daripada permusuhan yang berterusan dengan pergerakan Nasionalis Turki. Pada 22 Julai, 1920, divisi tentera Yunani melintasi garis Milne sekitar zon Smyrna dan memulakan operasi ketenteraan di seluruh Anatolia.
Rundingan antara sekutu dan pentadbiran Uthmaniyyah Antarabangsa sebahagian besarnya diabaikan konflik yang semakin meningkat. Pada tahun 1920 awal, Lloyd George mampu meyakinkan  Perdana Menteri, Perancis baru, Alexandre Millerand, untuk menerima  lebih kawalan Yunani  ke  atas Smyrna, tetapi di masih bawah kekuasaan Turki. Rundingan terus diperhalusi dalam mesyuarat April 1920,  pihak di Sanremo yang telah dibentuk untuk membincangkan kebanyakannya isu Jerman, tetapi kerana kuasa  angkatan nasionalis bawah Kemal yang semakin meningkat, perbincangan beralih kepada memberi tumpuan kepada Smyrna. Tekanan Perancis dan bahagian dalam kerajaan British menyebabkan Lloyd George menerima bingkai masa 5 tahun untuk kawalan Yunani atas Smyrna dengan isu yang akan diputuskan oleh Liga Bangsa-bangsa pada ketika itu. Keputusan-keputusan ini (pentadbiran Yunani tetapi dengan terhad kedaulatan Turki dan had 5 tahun) telah dimasukkan ke dalam teks Perjanjian Sevres  dan dipersetujui pada 10 Ogos 1920. Kerana perjanjian itu, sebahagian besarnya diabaikan kerana kebangkitan kuasa-kuasa nasionalis dan ketegangan etnik di zon Smyrna, Montgomery telah menyifatkan Perjanjian Sevres sebagai " mati ketika lahir". Walau bagaimanapun, dengan menandatangani Perjanjian Sevres, Vali Uthmaniyyah Izzet Bey menyerahkan lebih kuasa ke atas Smyrna untuk Steriadis.
user posted image


Pada bulan Oktober 1920, Venizelos hilang kedudukannya sebagai Perdana Menteri Greece. Perancis dan Itali telah menggunakan peluang ini untuk menghapuskan sokongan mereka dan obligasi kewangan kepada pendudukan Smyrna dan ini meninggalkan British sebagai kuasa hanya menyokong pendudukan Yunani. Smyrna kekal asas utama operasi untuk perang berterusan melalui sepanjang 1920 dan tahun 1921, terutamanya di bawah General Georgios Hatzianestis.
Satu kerugian yang ketara di Battle of Sakarya pada September 1921 menyebabkan pengunduran penuh tentera Yunani dari Smyrna. Pengunduran berikutnya mengakibatkan korban awam secara besar-besaran dan kekejaman yang dilakukan oleh tentera Yunani dan Yunani Turki. Jensen meringkaskan keganasan menulis bahawa "penduduk Turki adalah tertakluk kepada kekejaman dahsyat oleh tentera berundur dan disertai perusuh Kristian Turki awam berkuda  mengikuti tanpa teragak-agak oleh penduduk Kristian; jalan dari Uşak menghala ke Smyrna  bersepah dengan mayat.
Askar-askar Yunani dipindahkan  daSmyrna pada 9 September 1922 dan sebuah pasukan kecil bersekutu British memasuki Smyrna untuk mencegah rompakan dan keganasan. Keesokan harinya, Kemal membawa beberapa tentera memasuki bandar dan telah disambut dengan ramai bersemangat Turki.

Medik Turki tiba di bandar untuk menyelamatkan  orang tercedera dalam perjalanan ke Izmir selepas tentera Yunani meninggalkan bandar (Ogos 1922).
sejarahwan British  Arnold J. Toynbee menulis bahawa terdapat  kekejaman yang telah dianjurkan sejak penjajahan Yunani Smyrna pada 15 Mei, 1919. Toynbee juga menyatakan bahawa dia dan isterinya adalah saksi kepada kekejaman yang dilakukan oleh orang-orang Yunani di Resim, Gemlik, dan kawasan Izmit dan mereka bukan sahaja memperoleh bahan bukti yang banyak dalam bentuk "rumah dibakar dan dirompak, mayat terkini, dan mangsa keganasan  "tetapi juga menyaksikan rompakan oleh orang awam pembakaran terancang oleh tentera Yunani  yang berpakaian seragam dalam perbuatan perbuatan jahat. Toynbee menulis bahawa secepat Tentera Yunani mendarat, mereka mula melakukan kekejaman terhadap orang awam Turki, kerana mereka" telah membazirkan subur (Meander) Maender Valley ", dan memaksa ribuan rakyat Turki untuk berlindung di luar sempadan kawasan yang dikawal oleh orang Yunani [Sejarahwan Taner Akçam menyatakan bahawa seorang pegawai British melaporkan:
"Daya Kebangsaan telah ditubuhkan semata-mata bagi tujuan melawan Yunani ... Turki bersedia untuk kekal di bawah kawalan mana-mana negeri lain ... Ada tidak pun rintangan yang dianjurkan pada masa penjajahan Yunani. Namun Greek berterusan di dalam penindasan mereka, dan mereka telah terus untuk membakar kampung-kampung Turki serta membunuh dan merogol, membunuh wanita dan gadis-gadis muda dan pendikit kepada kematian kanak-kanak . "
James Harbord, menggambarkan bulan pertama pendudukan kepada Senat Amerika, menulis bahawa:] "Tentera Yunani dan Greek tempatan yang telah menyertai mereka di lengan memulakan pembunuhan beramai-ramai am penduduk Islam di mana pegawai-pegawai dan pegawai-pegawai Uthmaniyyah dan tentera serta penduduk yang damai telah sewenang-wenangnya dibunuh. "  Harold Armstrong, seorang pegawai British yang merupakan ahli Suruhanjaya Antara Bersekutu melaporkan bahawa ketika Yunani menghalau mereka keluar dari Smynra, mereka dibunuh dan dirogol di khalayak awam, dan dibakar dan menjarah . Marjorie Housepian menulis bahawa 4000 umat Islam Smyrna  dibunuh oleh tentera Yunani.

Johannes Kolmodin adalah orientalis Sweden di Smyrna. Beliau menulis dalam surat-suratnya bahawa tentera Yunani telah membakar 250 kampung Turki. Dalam satu lagi kekejaman kes , dalam satu kampung tentera Yunani menuntut 500 liras emas untuk tidak  melakukan penjarahan kampung, bagaimanapun, selepas pembayaran amaun yang kampung telah dibakar. suruhanjaya  Inter-Bersekutu  terdiri daripada pegawai-pegawai British, Perancis, Amerika dan Itali  dan wakil Palang Merah Antarabangsa Geneva, M. Gehri telah menyediakan dua laporan bersama secara berasingan   apabila siasatan mereka di Semenanjung Resim-Gemlik di mana mereka berhujah bahawa pasukan Yunani melakukan kekejaman sistematik terhadap penduduk Turki..Dan pesuruhjaya yang menyebut tentang "membakar dan rompakan kampung Turki" dan "letupan keganasan orang Greek dan Armenia menentang Turki", dan "satu pelan yang sistematik kemusnahan dan kepupusan penduduk Muslim ".

Dalam laporan mereka mei 23, 1921, suruhanjaya Inter -Bersekutu menyatakan bahawa:
"Satu kaedah yang berbeza dan tetap nampaknya telah diikuti dalam kemusnahan kampung, kumpulan dengan kumpulan, untuk dua bulan lepas ... ada satu pelan yang sistematik kemusnahan perkampungan Turki dan kepupusan penduduk Islam. Pelan ini sedang dijalankan oleh pengganas Greek dan Armenia, yang muncul untuk beroperasi di bawah arahan Yunani dan kadang-kadang walaupun dengan bantuan  askar biasa ".
komisen Inter Bersekutu  juga menyatakan bahawa pemusnahan kampung dan kehilangan penduduk Islam mungkin mempunyai objektif untuk mewujudkan di rantau ini situasi politik yang memihak kepada Kerajaan Yunani. Arnold J. Toynbee menulis bahawa mereka mendapat bukti yang meyakinkan bahawa kekejaman yang serupa telah dimulakan di kawasan yang luas di seluruh baki wilayah Yunani diduduki sejak Jun 1922. Toynbee berhujah bahawa: "keadaan warga Turki di Smyrna City telah menjadi apa yang boleh dipanggil keganasan 'pemerintahan 'tanpa keterlaluan ,dan  boleh disimpulkan bahawa layanan mereka dalam daerah negara telah menjadikan keadaan lebih teruk  ".

Menurut beberapa sumber, tentera Yunani berundur menjalankan dasar bumi hangus ketika melarikan diri dari Anatolia semasa fasa terakhir perang. Sejarahwan Timur Tengah, Sydney Nettleton Fisher menulis bahawa:. "Tentera Yunani yang berundur meneruskan dasar dibakar bumi dan komited setiap kemarahan yang dikenali terhadap penduduk bersenjata Turki dalam laluannya..Norman M. Naimark menyatakan bahawa" pengunduran Yunani adalah lebih buruk bagi penduduk tempatan daripada penjajahan ".

James Loder Park, Naib Konsul AS  di Constantinople pada masa itu, yang melawat banyak kawasan musnah serta-merta selepas pemindahan Yunani, menyifatkan keadaan di bandar-bandar dan sekitarnya İzmir dia telah dilihat, seperti berikut:
"Manisa ... hampir sepenuhnya dihapuskan oleh kebakaran ... 10.300 rumah, 15 masjid, 2 baths, 2278 kedai, 19 hotel, 26 villa ... [dimusnahkan]. Cassaba (hadir hari Turgutlu) adalah sebuah bandar sebanyak 40,000 jiwa , 3,000 daripadanya adalah bukan Islam. Daripada jumlah ini (Turki 37000) hanya 6000 boleh dikira antara yang hidup, manakala 1000 Turki telah diketahui telah ditembak atau dibakar sehingga mati.. Daripada 2,000 bangunan yang membentuk bandar, hanya 200 kekal berdiri . bukti yang mencukupi tersedia untuk kesan bahawa kota ini sistematik dimusnahkan oleh tentera Yunani, dibantu oleh beberapa orang awam Greek dan Armenia. Minyak tanah dan petrol telah  secara bebas digunakan untuk membuat kemusnahan lebih tertentu, cepat dan lengkap. Alaşehir, pam tangan digunakan untuk menyerap dinding bangunan dengan Minyak tanah. Seperti yang kita diperiksa runtuhan bandar, kami mendapati beberapa tengkorak dan tulang, hangus dan hitam, dengan sisa-sisa rambut dan daging yang berpaut kepada mereka. Atasa desakan kami, bilangan kubur mempunyai penampilan yang baru sebenarnya dibuka untuk kita kerana kita telah sepenuhnya berpuas hati bahawa mayat-mayat ini  berusia tidak lebih daripada empat minggu. [masa berundur Yunani melalui Alaşehir] "

Konsul Park  menyimpulkan:
"1. Kemusnahan bandar pedalaman yang dikunjungi oleh parti kita telah dijalankan oleh orang-orang Yunani.
2. Peratusan bangunan yang musnah dalam setiap satu daripada empat bandar raya lepas disebut ialah: Manisa 90 peratus, Cassaba (Turgutlu) 90 peratus, Alaşehir 70 peratus, Salihli 65 peratus.
3. Membakar bandar-bandar bukan tanpa sistem, tidak terputus-putus, tidak sengaja, tetapi terancang dan teliti dianjurkan.
4. Terdapat banyak contoh keganasan fizikal, kebanyakan yang sengaja dan melampaui batas. Tanpa angka yang lengkap,  adalah mustahil untuk mendapatkannya,  boleh diandaikan bahawa 'kekejaman' yang dilakukan oleh Yunani dalam anggaran beribu-ribu di empat bandar raya di bawah pertimbangan. Ini terdiri daripada ketiga-tiga jenis biasa kekejaman tersebut, iaitu pembunuhan, penyeksaan dan rogol. "
Kinross menulis, " kebanyakan bandar-bandar di laluannya sudah dalam runtuhan. Satu pertiga Ushak tidak wujud lagi. Alashehir adalah tidak lebih daripada rongga gelap hangus, mencacatkan lereng bukit. Kampung telah dikurangkan kepada timbunan abu. Daripada seribu bangunan di bandar bersejarah suci Manisa, hanya lima ratus kekal. "

Adalah dianggarkan kira-kira 3,000 nyawa telah hilang dalam pembakaran Alaşehir sahaja. Dalam salah satu contoh kekejaman Yunani semasa berundur, pada 14 Februari tahun 1922, di kampung Turki Karatepe di Aydin Vilayeti, selepas dikelilingi oleh orang Yunani, semua penduduk telah dimasukkan ke dalam masjid, maka masjid itu dibakar. Beberapa yang melarikan diri kebakaran telah ditembak.Konsul Itali, M. Miazzi, melaporkan bahawa beliau baru sahaja melawat sebuah perkampungan Turki, di mana Yunani telah menyembelih kira-kira 60 wanita dan kanak-kanak. Laporan ini kemudiannya disokong oleh Kapten Kocher, konsul Perancis.


No comments:

Post a Comment