Monday, October 8, 2012

Kekejaman Armenia terhadap Azerbaijan



Azerbaijanis telah terdedah kepada pembunuhan beramai-ramai yang banyak kali dalam abad kedua puluh. Semasa  Mac Days pada tahun 1918 kira-kira 12,000 orang Azerbaijanis telah dibunuh oleh Armenia. Menurut Memorial Hak Asasi Manusia Pusat, Human Rights Watch dan pemerhati antarabangsa yang lain, warga Azerbaijan, termasuk wanita dan kanak-kanak, telah dibunuh oleh angkatan bersenjata etnik Armenia, dilaporkan dengan bantuan Motor Rusia 366 Rifle Regiment semasa Pembunuhan Khojaly. Pembunuhan Khojaly telah diterangkan oleh Human Rights Watch sebagai "pembunuhan beramai-ramai yang terbesar setakat ini dalam konflik itu"  Barrel-Barrel.  Memorial, kumpulan hak asasi manusia yang berpangkalan di Moscow, menyatakan dalam laporan mereka bahawa pembunuhan besar-besaran  orang awam di Khojaly tidak boleh dibenarkan di bawah mana-mana keadaan dan bahawa tindakan militan Armenia berada dalam pelanggaran kasar beberapa hak-hak asasi manusia konvensyen antarabangsa.




Вернуться

Вернуться

Вернуться


Dalam bulan Mei 1918,  New York Times menyatakan bahawa "2000 terbunuh dan 3000 cedera dalam perjuangan antara Rusia dan Mussulmans".  Kemudian 1919 disiarkan oleh New York Times menyimpulkan bahawa 12,000 orang terbunuh semasa Hari Mac 1918 .  Penerbitan yang sama menulis bahawa menurut  wakil Azerbaijan , Bolshevik menghancurkan umat Islam dengan bantuan dari Armenia yang mahu untuk "menghapuskan musuh lama dan merampas tanah mereka". Selepas 1920, edisi New York Times  menggunakan angka yang sama sebanyak 12,000 mangsa,  Beberapa. delegasi Azerbaijan ke Paris Peace Conference 1919 dengan syarat-tafsiran berikut  tentang  March Days:
Dalam episod dahagakan darah itu, yang mempunyai kesan maut itu apabila umat Islam, sebahagian besar peranan telah dimainkan oleh parti nasionalis mereka [ARF] Armenia.  Sebenarnya  Armenia adalah dibawah samaran Bolshevisme, bergegas ke atas umat Islam dan membunuh ngeri semasa beberapa hari lebih daripada 12,000 orang, kebanyakannya adalah lelaki tua, wanita, dan kanak-kanak. ARF menetapkan keluar untuk membalas dendam bagi penganiayaan dan pembunuhan beramai-ramai yang kononnya dialami oleh Armenia di tangan Uthmaniyyah

Pemimpin Baku Soviet, Stepan Shahumyan, mendakwa bahawa lebih daripada 3,000 yang terbunuh dalam dua hari. Walau bagaimanapun, dalam artikel Oktober 1918 untuk Herald Armenia, penerbitan Boston berasaskan Armenia Kesatuan Kebangsaan Amerika, salah seorang pemimpin ARF  yang menonjol, Karekin Pastermadjian, menegaskan bahawa lebih 10,000 Azerbaijanis dan hampir 2,500 Armenia terbunuh semasa March Days 1918.

Menurut Firuz Kazemzadeh,
"Kekejaman berterusan selama beberapa minggu. Tiada  pengecualian diberikan oleh kedua-dua belah pihak:  umur atau seks tidak dihormati. Ramai perusuh berkeliaran di jalan-jalan, membakar rumah, membunuh setiap orang yang lewat,  yang telah dikenal pasti sebagai musuh, banyak orang yang tidak bersalah mengalami kematian di tangan kedua-dua orang Armenia dan Azerbaijanis. Perjuangan yang  bermula sebagai pertandingan politik antara Musavat dan Soviet memegang watak utama rusuhan kaum yang maha dahsyat ini

Selepas Hari Mac, ramai umat Islam yang terselamat  melarikan diri ke Elisabethpol (Ganja) di tengah-tengah Azerbaijan. Walaupun Jawatankuasa Eksekutif sementara Majlis Islam Kebangsaan dan Musavat telah menamatkan aktiviti-aktiviti mereka di wilayah Governorate Baku, namun kumpulan politik berhaluan kiri Azerbaijan , seperti SRS dan Hümmet, mendapat manfaat daripada perkembangan  ini dan menjadi pemimpin berkesan masyarakat Azerbaijan  di Baku. Biro Islam Sosialis merayu kepada Jawatankuasa Pertahanan Revolusi untuk membetulkan beberapa rungutan sesetengah umat Islam.

Pada April 13, 1918, dalam masa beberapa hari selepas pembunuhan beramai-ramai, Bolshevik di bawah kepimpinan Stepan Shahumyan mengisytiharkan Komun Baku.  Badan baru ini berusaha menasionalisasi  telaga minyak Baku itu, (mencetuskan kemarahan British),  dan untuk membentuk "Tentera Merah Baku",   Walaupun majoriti Komisar (pemimpin Baku Komun) adalah etnik Armenia, dua daripada mereka adalah revolusioner etnik Azerbaijan , Meshadi Azizbekov dan Mir Hasan Vazirov. Walau bagaimanapun, kepada warga Azerbaijan, Komun Baku melambangkan Bolshevik - pakatan sulit Armenia lahir daripada pertumpahan darah Days Mac.

Days Mac 1918 mempunyai juga kesan yang mendalam kepada pembentukan objektif politik Azerbaijan . Walaupun sebelum ini pemimpin Azerbaijan hanya meminta autonomi dalam domain Rusia,  namun selepas pembunuhan beramai-ramai   yang dilakukan Bolshevik di Baku, mereka tidak lagi percaya dalam Revolusi Rusia dan berpaling kepada Uthmaniyyah atas sokongan dalam mencapai kemerdekaan total. Oleh itu apabila Republik Demokratik Azerbaijan diisytiharkan pada 28 Mei 1918, kerajaan  segera menghantar delegasi ke Istanbul untuk membincangkan kemungkinan sokongan tentera Uthmaniyyah untuk republik muda. Triumvir Uthmaniyyah, Enver Pasha, bersetuju dengan permintaan Azerbaijan  dan mengarahkan adiknya, Nuru Pasha, membentuk satu unit tentera Uthmaniyyah, yang dikenali sebagai Tentera Islam Caucasus, untuk merebut kembali Baku. Pada bulan Julai 1918, pasukan Uthmaniyyah Azerbaijan mengalahkan "Tentera Merah Baku" dalam beberapa pertempuran utama di Central Azerbaijan, kuasa Bolshevik di Baku mula runtuh di bawah tekanan daripada Revolusioner Sosialis Rusia, Dashnaks dan ejen British di bandar. Pada 1 Ogos, 1918, Komun Baku telah digantikan oleh Diktator Centrocaspian, yang sangat-sangat dijemput ekspedisi British  yang diketuai oleh Ketua Lionel Dunsterville ke bandar. Tetapi ini adalah satu usaha yang sia-sia dan, dalam menghadapi serangan besar-Uthmaniyyah Azerbaijan, Dunsterforce melarikan diri dan Tentera Caucasus Islam memasuki ibu Azerbaijan pada September 15, 1918.

Kurang daripada enam bulan selepas pembunuhan beramai-ramai Mac, apabila kuasa Uthmaniyyah -Azerbaijan memasuki Baku, bandar itu jatuh ke dalam keadaan huru-hara dan hampir 10,000 Armenia telah dibunuh. Satu suruhanjaya khas yang dibentuk oleh Majlis Kebangsaan Armenia (ANC) melaporkan sebanyak 8988 etnik Armenia  dibunuh, antaranya ialah 5.248 penduduk Armenia Baku, 1,500 pelarian Armenia dari bahagian-bahagian lain Caucasus yang berada di Baku, dan Armenia 2.240 mayat yang ditemui di jalan-jalan tetapi yang identiti  mereka tidak pernah dikenalpasti. Walau bagaimanapun angka-angka ini yang telah dikumpulkan oleh Majlis Kebangsaan Armenia, telah dipersoalkan oleh sesetengah pihak, 
Walaupun cuba untuk melarikan diri di tengah-tengah serangan-Uthmaniyyah Azerbaijan Baku,Komisar Bolshevik Baku  telah pintas oleh kapal  yang merentasi lautan Caspian untuk Krasnovodsk, di mana mereka telah dipenjarakan oleh Kerajaan Revolusi Sosial Transcaspian telah didakwa mendapat sokongan British. Beberapa hari kemudian, pada 20 September 1918, antara stesen Pereval dan Akhcha-Kuyma keretapi Trans-Kaspia, Komisar dibunuh oleh skuad menembak.

Menurut Michael Smith, umat Islam menghadapi kekalahan di tangan Soviet Baku  diikuti oleh "kekejaman kuasa Dashnak yang tidak terkawal ". Walaupun selepas peristiwa tragis, Musavat digunakan oleh mereka untuk memupuk ingatan tentang tragedi kebangsaan , pemimpin ME Rasulzade menyediakan analisis yang seolah-olah mencerminkan intipati akaun saksi. Pada pandangan Rasulzade, Bolshevik dan penyokong mereka berusaha untuk mengurangkan pengaruh Musavat di kalangan rakyat jelata Azerbaijan untuk jangka masa yang panjang, dan golongan elit Islam berasa kecewa dan lemah dalam menghadapi tekanan ini. Days Mac adalah kemuncak ganas dalam serangan ini Bolshevisme Rusia terhadap rakyat Azerbaijan . 


Days Mac membawa ketegangan asas antara Armenia dan Azerbaijanis hingga kini. Menurut dekri Presiden RepublikAzerbaijan  mac 26, 1998, setiap tahun pada 31 Mac Azerbaijan memperingati Hari Genosid  Warga Azerbaijan. Mereka sekali lagi memberikan penghormatan mereka kepada mangsa pembunuhan beramai-ramai dan pembersihan etnik yang dijalankan akibat dasar imperialis di rantau ini dan gelombang pencerobohan Armenia.

Penderitaan rakyat Azerbaijan dan pembahagian tanah sejarah Azerbaijan bermula dengan perjanjian antara Gyulistan dan Turkmanchai, yang ditandatangani pada tahun 1813 dan 1828. Tragedi kebangsaan
dibahagikan Azerbaijan rakyat terus dengan pendudukan tanah mereka. Sebagai hasil daripada pelaksanaan dasar ini, jisim yang sangat pesat penempatan semula Armenia Azerbaijan berlaku. Dasar ini, pembunuhan beramai-ramai menjadi sebahagian pendudukan  tanah milik Azerbaijan hasil impian mewujudkan "Greater Armenia", Armenia secara terang-terangan menjalankan satu siri tindakan berdarah besar-besaran terhadap Azerbaijanis antara tahun 1905 dan 1907. Beratus-ratus penempatan telah dimusnahkan dan dibakar ke bumi; beribu-ribu daripada Azerbaijanis telah dibunuh secara kejam. Mengambil kesempatan daripada keadaan diikuti Perang Dunia I dan Februari dan Oktober 1917 Revolusi di Rusia, Armenia mula
meneruskan pelaksanaan rancangan mereka di bawah panji-panji Bolshevisme. Di bawah semboyan memerangi unsur anti-revolusioner, Pada Mac 1918 Komun Baku mula melaksanakan rancangan jenayah bertujuan menghapuskan Azerbaijanis dari keseluruhan Baku Province. Jenayah yang dilakukan oleh Armenia selama-lamanya dalam ingatan rakyat Azerbaijan.Semata-mata kerana fahaman etnik mereka, beribu-ribu Azerbaijanis telah dihapuskan. Armenia membakar rumah dan membakar orang hidup-hidup. Mereka memusnahkan khazanah seni bina negara, sekolah, hospital, masjid dan kemudahan lain, dan meninggalkan sebahagian besar Baku dalam runtuhan.

Pembunuhan beramai-ramai daripada Azerbaijanis telah dijalankan dengan tertentu kekejaman di Baku, Shemakha dan daerah Guba dan Barrel, Zangazur, Nakhichevan, Lenkoran dan kawasan-kawasan lain Azerbaijan. Dalam kawasan-kawasan ini, penduduk awam dihapuskan, dengan kampung-kampung
meletakkan monumen obor kebangsaan dan budaya yang rosak dan musnah. Selepas pengisytiharan Republik Demokratik Azerbaijan ,peristiwa Mac 1918 menjadi pusat perhatian. Pada tahun 1919 dan
1920 Republik Demokratik Azerbaijan  memperingati 31 Mac sebagai hari berkabung kebangsaan. Sebenarnya ini adalah percubaan pertama  untuk memberi penilaian politik dasar pembunuhan beramai-ramai terhadap Azerbaijanis. Walau bagaimanapun, kematian Republik Demokratik Azerbaijan  meninggalkan kerja yang belum selesai.Pada tahun 1920, mengambil kesempatan daripada sovietization daripada Transcaucasia, Armenia mengisytiharkan Zangazur dan sebilangan daerah Azerbaijan sebagai wilayah Republik Sosialis Soviet Armenia.

Pada 23 Disember 1947 Armenia memperoleh penggunaan khas keputusan oleh Majlis Menteri-menteri USSR untuk penempatan semula Azerbaijanis di Armenia SSR dan Azerbaijan SSR, dan antara
1948 dan 1953 mereka dapat mempunyai deportasi massal Azerbaijanis dari tanah bersejarah mereka dijalankan di peringkat negeri. Bermula pada 1950  para nasionalis Armenia, dengan bantuan
pelindung mereka, memulakan kempen terang-terangan pencerobohan  intelek terhadap rakyat Azaerbaijani. Dalam buku, majalah dan akhbar mereka berusaha untuk membuktikan bahawa karya-karya yang paling berharga kebudayaan kebangsaan daripada Azerbaijanis, warisan klasik mereka dan monumen seni bina milik Armenia.Ratusan Azerbaijanis dihalau dari bandar Erevan dan daerah-daerah lain Armenia.SSR  Armenia terlalu melanggar hak Azerbaijanis, menjadikan ia sukar bagi mereka untuk dididik dalam
bahasa ibunda mereka, dan meneruskan dasar penindasan. Sejarah nama kampung Azeabaijani telah berubah; toponyms lama telah digantikan dengan nama-nama moden pada skala yang belum pernah berlaku dalam sejarah ilmu nama tempat.

Tuntutan baru wilayah Armenia ke arah Azerbaijan dihasut oleh kepimpinan USSR, pada akhir 80-an abad yang lalu mengakibatkan perang besar-besaran , sebanyak 20 peratus daripada wilayah Republik Azerbaijan dirampas oleh unit tentera Armenia, dan menjadikan kira-kira satu juta Azerbaijanis pelarian.

Pada tahun 1988, baki 200,000 Azerbaijanis dipaksa pulang dari tanah air mereka dalam Armenia Pembunuhan dan penyiksaan mengiringi pengusiran besar-besaran. Ramai Azerbaijanis terbunuh semasa pembersihan etnik di 1988-1989.Pada bulan Februari 1992, Armenia melakukan pembunuhan beramai-ramai yang tidak pernah berlaku sebelum penduduk bandar Azerbaijan sejak Tragedi Berdarah Khojaly,
 mengakibatkan penghapusan atau penangkapan beribu-ribu Azerbaijanis serta bandar
dimusnahkan. Bahawa tindakan tragis oleh skala dan ciri-ciri selaras penuh dengan tanggapan pembunuhan beramai-ramai yang ditakrifkan oleh peruntukan yang dinyatakan dalam Konvensyen "Pada Pencegahan dan Hukuman Jenayah Genosid "yang diguna pakai oleh Perhimpunan Agung PBB resolusi 260 {III}
bertarikh Disember 9,1948.Semua tragedi umat Azerbaijan dan dasar pembunuhan beramai-ramai terhadap Azerbaijani  yang berlaku di kurun kesembilan belas dan yang kedua puluh telah disertai oleh penyitaan tanah oleh pelbagai peringkat di Armenia, sengaja dan sistematik.
s.

No comments:

Post a Comment